Dnes je úterý 22. října 2024, svátek má Sabina

Gamespecial.cz » Akční hry » Metro Exodus recenze – Prospěl hře lehčí open world či ne?

Metro Exodus recenze – Prospěl hře lehčí open world či ne?

Publikováno: 4. 3. 2019

Jedná se o třetí díl známé herní série Metro, která je inspirovaná knižní předlohou od Dmitry Glukhovského. Takže ano, tento díl čistě navazuje na události minulých dílů. Děj se odehrává na povrchu Ruska, který je zničen po událostech jaderné války. Tentokrát se náš hlavní hrdina Arťom spolu se svými přáteli nebude pohybovat pouze mezi temnými stanicemi metra, ba naopak společně budete prozkoumávat kontinent, kde se postupně mezi jednotlivými kapitolami vystřídají roční období.

Otevřený svět?

Ve skutečnosti se nejedná o takový otevřený svět který známe například z Far cry, ale na poměry Metra, jehož dva předešlé díly vyčnívaly především velkou přímočarostí, to vůbec nevadí. V Metru Exodus procházíme podobně fungujícím světem. Mapa je zde ale v jednotlivých oblastech větší a po ní se můžete volně pohybovat a případně splnit vedlejší úkoly. Nakonec z oblasti odjíždíte stejně pouze jedním směrem. Mě osobně se volnější pohyb líbil a řekl bych, že tento lehký nádech otevřeného světa hře prospěl.

Karma

Karma je stejně jako v minulých dílech velice důležitou věcí ovlivňující váš konec hry, proto je nezbytné na ni dávat pozor. Jediné, co musíte udělat pro dobrou karmu v Metro Exodus, je nezabíjet, nebo když už, tak v minimálním množství a pomáhat civilistům. V opačném případě máte špatný konec jistý na 100%.

Zbraně

Spoustu zbraní známe už z minulých dílů, ale nějakou tu novinku zde najdeme taky, například kuše. Kuše je velice solidní zbraň na tichou akci a na vzdálenější cíle, Já sám jsem si s ní užil spoustu zábavy. Novinkou ve hře je váš batoh z kterého jste si za pochodu schopni na zbraň nainstalovat různé modifikace. Dále si můžete vytvořit vrhací nože, molotovův koktejl, granát, lékárničku, dokonce i náhradní filtr na masku. Pak tu jsou i pracovní stoly, kde si můžete zbraň i vyčistit a vytvořit si do ní příslušnou munici. Čištění zbraní je velice důležité, protože čím více je znečištěná, tím více se bude zasekávat a při boji nás pak nefunkční zbraň může nepříjemně překvapit.

Světlo je důležité

Zapalovač je velmi dobrou pomůckou na zapalování pavučin, které vám znepříjemňují život po celou dobu hraní. Při procházení takové překážky mohou dost zpomalovat, a když vás něco pronásleduje, může to být dost nepříjemné. Dále se hodí i baterka, která je samozřejmě praktičtější kvůli viditelnosti a zároveň je velmi důležitou pomůckou na zahánění pavouků, kteří se světla bojí. Baterka se vybíjí, takže ji po čase musíte nabít, což není žádný problém.

Celkové shrnutí a dojem

Metro Exodus je opravdu kvalitní záležitost, u které jsem se ani minutu nenudil. Jestli vás bavili dva předešlé díly, tak vás bude zajisté bavit i tento. Na hratelnosti se nemění nic, vše se ovládá tak, jak jste na to u Metra zvyklí. Po grafické stránce je hra na vysoké úrovni a nějaký ten silnější herní stroj je zapotřebí vlastnit. Je dobré, že se nezapomnělo na ty, kteří neumí moc anglicky. Hra obsahuje českou lokalizaci, což je velice příjemné. Z negativního hlediska jsem někdy postřehl někdy až moc obsáhlé dialogy, či se opakující Arťomův hlas už od prvního dílu, což mohlo být klidně změněno za nový.

Co se mě opravdu nelíbilo, je prozatímní zpřístupnění hry pouze na platformě Epic Games. Na steamu mají Metro Exodus v tuhle chvíli pouze ti, co si hru na steamu předobjednali. Podle všeho by mělo být Metro volně přístupné na steamu cca za rok. Do té doby jste bohužel nuceni hru koupit na Epic Games, nebo počkat.

S Epic Games to byla má první zkušenost a musím říct, že ne zrovna dobrá. Měl jsem veliký problém s tím, že mi hra po půlce odehrané kampaně nešla spustit s chybovou hláškou od Epic Launcheru. Chyba upozorňovala na zkontrolování internetového připojení, přičemž internet fungoval v naprostém pořádku. Po přeinstalaci samotné hry se mi ji podařilo spustit, ale nemohl jsem v nabídce menu na nic kliknout. Nakonec jsem vše vyřešil vypnutím antiviru. Doufejme, že podobné problémy budou co nejdříve odstraněny a vše půjde bez potíží. Za sebe můžu hru jen doporučit a když pominu tento technický problém, který se týkal Epic launcheru, tak Metro Exodus hodnotím velmi nadprůměrně 9/10.